Preposlať Stabilizácia obrazu

 

Zdieľanie článku na sociálnych a iných sieťach

Radi by ste sa podelili o tento článok s ostatnými? Kliknutím na ikonky nižšie ho môžete zdieľať na danej sieti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Stabilizácia obrazu

13.07.2007 | Tereza Čistotová | Focení, úpravy fotek | Komentárov: 0 |

Reklama na mňa zapôsobila. Jedna z mojich najobľúbenejších, ktorá je na digitálne fotoaparáty. Nebudem prezrádzať značku, na ktorú táto reklama bola, ale určite si sami moc dobre spomeniete na reklamu, kde dohora otočený človek fotografuje dianie...

Reklama na mňa zapôsobila. Jedna z mojich najobľúbenejších, ktorá je na digitálne fotoaparáty. Nebudem prezrádzať značku, na ktorú táto reklama bola, ale určite si sami moc dobre spomeniete na reklamu, kde dohora otočený človek fotografuje dianie na pódiu až s neuveriteľnou ostrosťou prirodzenej fotografie. Táto reklama ma tak moc fascinovala, že som sa rozhodla venovať tento článok vymoženosti, akou stabilizátor obrazu bezpochyby je. Nie vždy máte možnosť za zlých svetelných podmienok rozložiť statív a vytvoriť fotografiu tak ostrú, ako by ste chceli. Statívy, ktoré sa v dnešnej dobe vyrábajú, nie sú až tak veľkých rozmerov, ako v minulosti. Pamätám si na svoj prvý statív, ktorý som podedila po svojom dedovi. Bol približne pol metra vysoký v zloženom stave, byol vyrobený z ocele, príšerne zapáchal olejom, pretože sa musel neustále premazávať, aby sa dal rozložiť. Nohy môjho starého statívu boli zakončené ostrými bodákmi, ktoré sa mi neustále pre rozkladaní zabodávali do svetra a tým mi roztrhávali oblečenie. Samozrejme doba pokročila, ale nie každý je schopný kedykoľvek mať statív poruke a tak stabilizátor obrazu využije skutočne veľká škála ľudí.

Technický princíp

Stabilizácia obrazu umožňuje používanie dlhších expozičných časov pri fotografovaní z ruky a tým eliminuje nežiaduce otrasy, ku ktorým neustále dochádza a potláča aj prípadnú neostrosť. Princípov optickej stabilizácie je mnoho, avšak najčastejšie sú tieto 4 typy optickej stabilizácie:

Optický mech

Vo vnútri objektívu vybaveného týmto spôsobom stabilizácie obrazu je špeciálny optický člen, ktorý pozostáva z dvoch šošoviek spojených medzi sebou akýmsi mechom. Tento mech je pružný a dovoľuje otáčanie jednej šošovky oproti druhej. Zároveň je vyplnený silikónom s rovnakým indexom lomu ako majú šošovky na krajoch. Vzniká nám tak vlastne jedna šošovka, ktorá môže meniť svoj tvar natáčaním prednej či zadnej časti. Vďaka tomu sa mení aj uhol lomu paprsku a opäť je vecou pripojenej mechanickej či elektrickej vyrovnávacej sústavy, aby deformovala tento optický element tak, aby sa výsledný obraz za objektívom nechvel.

Plávacia šošovka

Jedná sa o najčastejšie používanú metódu pre vyrovnávanie nežiaduceho pohybu fotoaparátu. Informácie o pohybe odstáva od gyroskopických senzorov, ktoré zaznamenávajú sebemenší pohyb. Vďaka tomuto riešeniu majú fotoaparáty s optickou stabilizáciou o niečo väčšie objektívy, kde miesto zaberá práve mechanizmus posuvu šošoviek. Tento princíp využívajú vybrané objektívy pre DSLR od najrôznejších značiek (Canon, Nikon, Sigma, Panasonic...)

Stabilizácia obrazu

Výrobcovia pristupujú k optickej stabilizácií odlišnými spôsobmi. Neveríte? :) Uvediem Vám pár spôsobov, aby ste mali prehľad a verili mi:

Nikon- VR- Vibration Reduction

Jedná sa o elektronickú redukciu vibrácií (VR) slúžiacu k eliminácii chvenia fotoaparátu a vytvorenia ostrejších fotografií. Pomocou dát získaných z vstavaných snímačov uhlovej rýchlosti robí systém spracovanie snímkou vo fotoaparáte a mení tak rozmazané snímky na prekrásne ostré. Režim stabilizácie obrazu využíva elektronickú redukciu vibrácií pre získanie brilantnejších a stabilnejších snímkou v rôznych snímacích podmienkach.

Stabilizácia obrazu

Canon – IS- Image Stabilizer

Canon pomocou údajov z gyroskopických senzorov pre rozpoznávanie pohybu posúva skupinu korekčných šošoviek v horizontálnom či vertikálnom smere. Ponúka tri režimy, kedy prvý koriguje pohyb plynule a druhy až po stlačení spúšte v oboch na seba navzájom kolmých smeroch, tretí režim funguje len v smere kolmom na smer pohybu fotoaparátu, ktorý je vhodný hlavne pri sledovaní pohybujúceho sa objektu. Prvý režim naviac funguje aj pri videosekvenciách.

Stabilizácia obrazu

Panasonic- Mega O.I.S.- Optical Image Stabilizer

Uprostred objektívu je umiestnený posuvný optický člen, ktorý je vyrovnávaný na základe informácie z gyrosenzoru. Ponúka tiež dva prevozné režimi. V prvom režime funguje stabilizácia plynule už pri komponovaní snímku a v druhom režime až pri stlačení spúšte a samotnej expozícii. Druhý spôsob je o trochu účinnejší, ale na druhej strane zase väčšie pohodlie poskytuje prvý režim. Naviac v druhom režime sa vďaka nábehu stabilizácie mierne predĺžila reakčná doba závierky. Panasonic ju osadzuje do väčšiny svojich fotoaparátov.

Stabilizácia obrazu

Pohyb snímacieho čipu

Pohyb sa redukuje pohybom snímača, ktorý je umiestený v špeciálnom rámčeku na gélovom podklade a môže sa pohybovať vo vertikálnom alebo horizontálnom smere. S elektronickou či mechanickou detekčnou a vyrovnávacou sústavou je spojená skupinou pružných zberníc a mechanických úpon. Pri detekcií posunu obrazu na čipe je týmto spôsobom možné čip vychýliť tak, aby bol tento posuv eliminovaný, Hlavnou výhodou tohto spôsobu stabilizácie je jeho nezávislosť na objektíve. Funguje teda s rôznymi objektívmi, ktoré tak môžu byť ľahšie, menšie a lacnejšie. Nevýhodou však je, že v prípade zrkadloviek účinok stabilizácie nie je vidieť v hľadáčiku pri komponovaní snímky. Tento princíp využíva napríklad Konica Minolta so svojim stabilizátorom obrazu AS - Anti-shake. Stabilizácia spočíva v podstate v posuve snímača ccD, ktorý vyrovnáva otrasy, spôsobené chvením, ruky užívateľa. Technológia Anti-shake je schopná vyrovnávať dva druhy otrasov – rýchle chvenie svalov a pomalé pohyby tela.

Stabilizácia obrazu

Pohyb celého snímača

Opäť to je Konica Minolta, ktorá prišla s ďalšou novinkou optickej stabilizácie obrazu. Keď je objektív malý a celkom schovaný v tele prístroja, prečo nepohybovať celým objektívom a tým stabilizovať obraz.?.. Presne tak totiž funguje optická stabilizácia u digitálneho kompaktu Minolta Dimega X1.

Výhody vs. nevýhody stabilizátoru

Stabilizátor obrazu je určite užitočný pri zlých svetelných podmienkach, kedy viete, že pokiaľ použijete dlhší čas, Vaša ruka nebude schopná udržať fotoaparát v kľude. Ďalšie využite tohto „zlepšováka“ je teda, keď svetelné podmienky sú dobré, ale podmienky poveternostné či boh vie aké sú zlé – pri cválaní na koni, pri orientačnom behu :) Vždy by sme mali vytvárať snímky statickej scény, alebo predmetu či okolia, ktoré sa ako my nepohybuje. Tiež nezabudnite, že nutnou podmienkou pre vytvorenie ostrej fotografie je minimálny pohyb scény/predmetu/ľudí na scéne. Stabilizátor je schopný odstrániť nežiaduce otrasy, avšak zmraziť fotografovanú scénu nedokáže – to už dokáže len rýchly čas závierky.

Stabilizácia obrazu

Nevýhodou stabilizátoru je tiež to, že pri zapnutí spotrebováva dosť energie a tak by ste ho mali vypínať – keď viete, že je Vám na nič – pri krátkom expozičnom čase (dostatku svetla) a naopak by ste ho mali používať pri dlhších expozičných časoch, nedostatku svetla a pokiaľ máte plnú hodnotu zoomu. Prejem Vám pevnú ruku, dobré svetlo a v prípade, že ani jedno nemáte, tak Vám prajem dobrý fotoaparát so stabilizátorom obrazu :)

tlačiť

Diskusia k článku


Hodnotenie:

hlasov: 6

Pozn: čím väčšie číslo, tým lepšie hodnotenie

Diskusia

Diskusia k článku Stabilizácia obrazu


počet príspevkov: 0

 

viac

menej

menej značiek

Už raz ste hlasovali.

Odobrať možnosť

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrať aspoň dva produkty na porovnanie.