Preposlať Vyváženie bielej farby

 

Zdieľanie článku na sociálnych a iných sieťach

Radi by ste sa podelili o tento článok s ostatnými? Kliknutím na ikonky nižšie ho môžete zdieľať na danej sieti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Vyváženie bielej farby

25.07.2007 | Tereza Čistotová | Focení, úpravy fotek | Komentárov: 0 |

Jedna z mojich najobľúbenejších farieb je farba biela. Neviem prečo, možno preto, ž v lete vynikne táto farba na opálenom tela a naopak v zime kráse ladí s okolitou prírodou, neviem :).

Jedna z mojich najobľúbenejších farieb je farba biela. Neviem prečo, možno preto, ž v lete vynikne táto farba na opálenom tela a naopak v zime kráse ladí s okolitou prírodou, neviem :). Dnešná téma článku bude mať s bielou farbou dosť spoločného, keďže som sa rozhodla, že tentokrát poodhalíme funkciu známu pod názvom vyváženie bielej. Vyváženie bielej (White balance) sa vo fotografii a v kinematografii používa pre úkon spočívajúci vo farebnom vyvážení predmetu snímaný tak, aby sa zachytený obraz čo najlepšie zhodoval s farebným pozadím, ktoré vidí ľudské oko. Je to veľmi jednoduché - keď sa pozeráme na stránku bieleho papiera - nepozeráme sa priamo na žiadnu farbu bielej, ale len na svetlo, ktoré na papier dopadá. Ak osvieti papier biele svetlo, tak je papier biely, avšak pokiaľ na papier (ktorý sme považovali za biely) posvietime červeným svetlom, tak sa nám papier nejaví už ako biely, ale ako červený.

Vyváženie bielej farby

Z fyzikálneho hľadiska má papier farbu takú, akú ma svetlo, ktoré naň dopadá. Rodičia nám vsugerovali názor, že papier je iely, prasiatko ružové, obloha modrá, slniečko žlté, tráva zelená... Mozog nám postupom času upravil signál z očí tak, aby sa nám vždy papier javil biely, aj keď skutočne biely nemusí byť. Preto sa nedá jednoznačne povedať, čo skutočne biela farba je. Všetko niekde začína, a tiež by sme sa mali pozrieť na to, v akom odvetví sa začalo vyváženie bielej používať a z akých dôvodov.

Začiatok .. alebo Zlaté časy filmov sa vracajú

Áno, hádate správne. Tento pojem sa začal používať v kinematografii. Ľudia chceli, aby farby, ktoré videl režisér, videli aj samotný diváci v kinách. Avšak kamera nie je tak dokonalým optickým článkom, aby dokázal snímať farby také, aké sa javia samotným ľuďom. Preto sa v kinematografii začalo dosť využívať vyváženie bielej. Používali sa, a samozrejme sa stále používajú, odlišné druhy filmových materiálov, ktoré sú výrobcom zhotovené pre určitý typ svetla. Pre umelé svetlo (žiarovka) sa zaužívalo označenie T- Tungsten a pre denné svetlo D- Daylight. Spravidla odpovedajú teplote chromatickosti 2800 °K (Tungsten) resp. 5600 °K (Daylight). O teplote chromatickosti si ešte povieme ďalej ... V kinematografii, rovnako ako vo fotografii, sa používa vyváženie bielej - ako manuálne - tak aj automatické.

Teplota chromatickosti

Teplota chromatickosti, alebo aj farebná teplota charakterizuje spektrum bieleho svetla. Svetlo určitej farebnej teploty má farbu tepelného žiarenia vydávaného čiernym telesom, zahriatym na túto teplotu. Teplota svetla sa potom dá merať v Kelvinoch (kedy °C = K - 273).

Vyváženie bielej farby

Zrak človeka, ako sme si už povedali, má schopnosť farebnú teplotu subjektívne prispôsobovať svetelným podmienkam - papier vnímame ako biely aj keď je vplyvom osvetlenia zafarbený. Fotoaparát a kamery sa oproti tomu musia na farebnú teplotu nastavovať ("vyvažovať") - moderné digitálne fotoaparáty sú tiež spravidla schopné vyváženie bielej odhadnúť automaticky, ale v niektorých situáciách je vhodné prostredie napevno nastaviť - často sa tak dá predísť napr. oranžovému sfarbeniu záberov vytvorených v žiarovkovom osvetlení alebo naopak modrému nádychu pri fotkách pri zamračenej oblohe. Naviac je tento nedostatok poznať pri vytváraní fotografií, kde neoddeliteľnou súčasťou je sneh. Sneh, sa nám javí a máme ho zafixovaný ako biely - snehobiely:), avšak zlé nastavenie bielej nám zo snehu, ktorý by mal byť symbolom tejto farby, vytvoriť modré hrudy. Mali by sme funkciu (pokiaľ ju náš fotoaparát má) dosť využívať, keďže tak môžeme predísť nevydareným záberom.

Vyváženie bielej farby

Čo sa týka denného svetla, mali by sme počítať s tým, že v každú hodinu má denné svetlo inú teplotu chromatickosti. Aj napriek tomu, že by sa niekomu mohlo zdať, že na Zemi svieti stále rovnaké slnko a tak by malo mať rovnakú teplotu chromatickosti, jedná sa o veľký omyl. Na poludnie pri slnečnom a jasnom počasí je slnko dominantným zdrojom a ovplyvňuje farbu svetla. Farebná teplota slniečka 5200K sa sčíta so slabým svetlom modrej oblohy a na predmety na Zemi, ktoré sa snažíte vyfotografovať, svieti svetlo blízke farebnej teplote 5200-6000K. Táto teplota chromatickosti je teda najprirodzenejšia biela v "ľudskom" slova zmysle. Avšak pokiaľ vytvárate snímky za zamračeného počasia, kedy obloha je plná mrakov sa obloha chromatickosti slnka a oblohy sčíta a tak by sme mohli pokračovať s príkladmi až do nekonečna. Jediné poučenie znie, že nie vždy má denné svetlo rovnakú teplotu chromatickosti a preto, pokiaľ chceme tvoriť dokonalé zábery, mali by sme nastavenie bielej nastaviť vždy pred zhotovením záberu manuálne.

Vyváženie bielej farby

Metódy vyváženia bielej

Vyváženie bielej na digitálnych fotoaparátoch v zásade funguje 4 možnými zpôsobmi:
  • Automaticky
  • Prednastavením zdroja svetla
  • Ručným vyvážením bielej na konkrétnu teplotu svetla
  • „Vyvážením na biely papier, popr. na šedivú tabuľku“
Doba je dobou, kedy sa ľudia spoliehajú na niečo či na niekoho, čo za nich urobia tú najťažšiu prácu. Používajú mixéry, aby nemuseli strúhať zeleninu, umývačky, aby nemuseli umývať nádoby a tiež samotné vyváženie bielej, je pre ľudské tvory vymyslené tak, aby stlačením jedného tlačidla ľudia mali o akékoľvek nastavenia postarané. Jedná sa o automatické nastavenie bielej- AWB- Automatic White Balance. Fotoaparát používa nejaký druh senzoru, tým monitoruje okolité svetlo a podľa informácie z neho vyvažuje bielu - proste upravuje citlivosť RGB snímača (CMOS alebo CCD) tak, ako senzor bielej vidí farbu okolitého svetla. Znie to jednoducho a na počudovanie to aj na väčšine digitálnych fotoaparátov funguje celkom dobre. Pre bežné fotky a za štandardných svetelných podmienok je to prijateľná voľba. Druhá možnosť je tiež pre človek zľahčujúca vymoženosť, avšak už je tu trocha uvažovania a bádania, aký prednastavený režim použiť. Tie najčastejšie prednastavený režimy sú:

Vyváženie bielej farby

Stačí jednoducho vystrihnúť danú situáciu, v ktorej sa zrovna nachádzate. Čo sa týka ručného vyváženia bielej, jedná sa o najzložitejšiu metódu, avšak najpresnejšiu, pokiaľ správne viete, ako na to. Na fotoaparáte nastavíte teplotu okolitého svetla v K. Pokiaľ nemáte až tak presný odhad, ak svetlo má za slnečného dňa teplotu 5200 či 6000K, je najlepšie použiť merač bielej, ktorý už je niekoľko rokov na trhu s fotografickým príslušenstvom. "Vyváženie na biely papier, popr. na šedivú tabuľku" je metóda, ktorú sme používali pred pár rokmi, kedy sme sa účastnili natáčania krátkych filmov a potom aj krátkych fotoreportáží v exteriéri našej krásnej vlasti. Mala som záslužnú prácu, kedy som každú minútu behala ako splašená so šedivou tabuľkou po poliach a lesoch .. Princíp je jednoduchý. Použije sa buď "biely" papier či 18% šedivá tabuľka (ktorá je farebne neutrálna a nehrozí preexpozícia a neleskne sa), ktorá sa umiestni čo najbližšie k objektu, ktorý chceme vyfotografovať, zamierime a stlačíme tlačidlo pre danú funkciu. Túto činnosť je najlepšie opakovať vždy, keď sa zmenšia svetelné podmienky - aj vtedy, keď sa posuniete o pár metrov ďalej. Tieň či odraz od predmetu okolo Vás môže byť zradný.

Vyváženie bielej farby

A čo dodať nakoniec? Prajem Vám, aby biela bielou bola :)

tlačiť

Diskusia k článku


Hodnotenie:

hlasov: 2

Pozn: čím väčšie číslo, tým lepšie hodnotenie

Diskusia

Diskusia k článku Vyváženie bielej farby


počet príspevkov: 0

 

viac

menej

menej značiek

Už raz ste hlasovali.

Odobrať možnosť

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrať aspoň dva produkty na porovnanie.